Viswater

Algemeen:

Let op! Deze wateren staan niet in de Landelijke Lijst van Sportvisserij Nederland, dus vissen is uitsluitend toegestaan met de (Jeugd)VISpas van HSV De Put gecombineerd met de Lijst van Wateren van HSV De Put en de daarbij behorende toestemming.
Vissen is uitsluitend toegestaan voor leden, om deze reden kunnen wij helaas geen dagvergunningen e.d. uitgeven.
Zie verder ook de Visplanner!
Onze controleurs komen regelmatig langs om vissers op de juiste Vispas etc. te controleren.

Betreden van het terrein rond het viswater is geheel voor eigen risico

De Put, Opijnen

De Put, Opijnen:

De Put van Opijnen huurt HSV De Put van het Gelders Landschap en we onderhouden dit water uiteraard zorgvuldig. Ook voor een goede bereikbaarheid wordt zoveel mogelijk gezorgd. Er zijn 40 visvlonders aanwezig. De vlonders 28 t/m 40 zijn in 2019 geheeld vernieuwd, de andere vlonders volgen nog, maar we wachten eerst de komende dijkverzwaringswerkzaamheden af. Om de vlonders 1 t/m 12 te bereiken is de code van het slot van het hek verkrijgbaar bij het bestuur (zie: Contact).

Vissen mag uitsluitend vanaf de vlonders. Er mag worden gevist van zonsopkomst tot zonsondergang; nachtvissen is verboden! Boten zijn niet toegestaan, ook geen bellyboten! Zie verder de bepalingen op de (Schriftelijke) toestemming van HSV De Put.
Er geldt alleen looprecht langs het water de Put, niet het terrein er achter!

De Kil van Hurwenen en de Hurwenense Kil

De Kil van Hurwenen en de Hurwenense Kil:

De Kil van Hurwenen en de Hurwenense(of Hurnse) Kil liggen in de Hurwenense Uiterwaarden. De Hurwenense Kil is een oude meander van de rivier de Waal, ontstaan in het jaar 1639. De Kil van Hurwenen was eigenlijk de baggerput van de voormalige steenfabriek van Opijnen, gegraven vanaf 1966. Met een boot werd de gewonnen klei naar de steenfabriek aan de overkant gebracht.
In 2015 is er een nevengeul gegraven, waardoor er een vaste open verbinding met de Waal is gemaakt. Bij hoog water in de rivier stroomt het water door het hele gebied heen en hierdoor is een uitermate rijk natuurgebied ontstaan. Het is dan ook geen wonder dat Hurwenense uiterwaarden zijn uitgeroepen tot natuurreservaat
HSV De Put heeft de visrechten gehuurd van Staatsbosbeheer. Er mag worden gevist van 1 uur voor zonsopkomst tot 2 uur na zonsondergang; nachtvissen is verboden!  Boten zijn daar verboden, dus ook vissen vanuit boten is niet toegestaan, en helaas ook geen bellyboten!  Zie verder de bepalingen in de (Schriftelijke) Toestemming van HSV De Put.

De Waal bij Opijnen

De Waal bij Opijnen:

Sinds 1 september 2019 is de Waal bij Opijnen ook viswater van HSV De Put geworden. Het gaat om een traject van 2 km langs de noordzijde, vanaf kmr. 929.400 (de stalen brug op de zomerdijk naar de uiterwaarden) tot aan kmr. 931.400 (iets meer dan 2 kribben voorbij de haven). Let op: het stuk viswater voorbij de haven richting Zaltbommel ligt aan de Rijswaard en daar geldt geen looprecht!. Vissen op dit stukje is dus in feite niet toegestaan (zie ook de bepalingen in de Toestemming).

Tot 1 juni 2019 stond dit water in de Landelijke lijst, maar de visrechthebbende beroepsvisser had de machtiging aan de federatie om hier te mogen vissen opgezegd, omdat steeds zijn netten en fuiken werden vernield of leeggehaald. Die fuiken etc. waren overigens niet bedoeld om vis te onttrekken, maar stonden daar puur voor onderzoeksdoeleinden.

Als vereniging visten wij al sinds de oprichting in 1966 in de Waal en hielden hier ook onze feederwedstrijden. Dit kon dus ineens niet meer!? Het bestuur van HSV De Put heeft daarom zelf contact opgenomen met de beroepsvisser en we zijn er uitgekomen, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden.

Omdat de vernielingen duidelijk door mensen met een bootje zijn gedaan, is ook hier het vissen vanuit boten - dus ook bellyboten - uitdrukkelijk verboden. (Het is overigens sowieso verboden om met een niet gemotoriseerde bellyboot op de rivier/vaarwegen te varen! Het is ook nog eens levensgevaarlijk, want de Waal stroomt hard).
Alle gevangen vis moet worden teruggezet, alleen mag per visser maximaal 2 snoekbaarzen per dag worden meegenomen. Zie verder de bepalingen in de (Schriftelijke) Toestemming van HSV De Put.