Hoogwater en drijfvuil

Woensdag, 26 februari 2020

Het hoge water in de Put begint langzaam weer te zakken. Maar helaas ligt er weer heel veel drijfvuil, voornamelijk plastic afval. De Put van Opijnen overstroomt pas als het water echt hoog wordt (boven waterstand 13 meter bij Lobith), maar dan niet direct vanaf de Waal. Er ligt namelijk tussen de Put en de Waal een vrij hoge ‘zomerdijk’, welke ongeveer tegenover Neerijnen pas lager wordt. Het water stroomt daardoor als het ware terug de Put in, dus langs de dijk. Inmiddels is het water al zover gezakt dat er geen verbinding meer is met de Waal, maar al het vuil drijft daardoor ook niet meer weg.

We hebben aan de dijkkant een stuk van van 100 meter opgeruimd, het resultaat was verbluffend, zie de foto’s.

Maar er ligt dus nog veel meer, werk aan de winkel, sorry Put. Als het water nog verder is gezakt en we weer rondom de Put kunnen, zal pas duidelijk zijn om hoeveel rommel het gaat. We kunnen dit niet in de natuur laten liggen!
We zijn dit jaar helaas (weer) niet ingeloot voor het project Waaljutten, maar we hebben wel de toezegging van de gemeente West- Betuwe dat zij er voor zorgen dat het verzamelde afval wordt afgevoerd, liefst op 14 maart.
Kortom, vrijwilligers gevraagd!