De Waal bij Opijnen viswater HSV De Put

Woensdag, 28 augustus 2019

In juni dit jaar kregen we bericht van de federatie dat vissen in de Waal bij Opijnen niet meer mocht. Dit door vernieling van netten en fuiken van de ter plaatse visrechthebbende beroepsvisser. Deze had daarom de machtiging aan de federatie om hier te mogen vissen opgezegd. De fuiken en netten die kapot zijn gesneden waren overigens niet bedoeld om vis te onttrekken, maar stonden daar voor onderzoeksdoeleinden. Dat betekende dus voor ons dat we onze geplande feederwedstrijden niet meer in de Waal konden houden, terwijl we dit als verenging al heel erg lang doen. Uiteindelijk hebben we daarom als bestuur zelf contact opgenomen met de beroepsvisser. En we zijn er uit gekomen...

We hebben hem aangegeven dat we hierdoor onze wedstrijden niet meer konden houden en ook dat dit vernielen alleen door vissers met bootjes kan zijn gedaan. Dat was hij wel met ons eens.
Wij vissen immers uitsluitend vanaf de kant, dus van ons heeft hij geen last. Het gaat ons alleen om het stuk Waal bij de dijk van Opijnen, verder niet. Uiteindelijk heeft onze secretaris met hem om de tafel gezeten en na wat onderhandelingen hebben we nu een afspraak.

Vanaf 1 september 2019 heeft onze vereniging machtiging om te vissen in de rivier de Waal bij Opijnen aan de noordzijde over de gehele breedte, vanaf kmr. 929.400 (2 kribben voorbij de haven) tot aan kmr. 931.400 (de stalen brug naar de uiterwaarden). Een stuk van 2 km dus.

Omdat de vernielingen duidelijk vanuit een boot zijn gedaan, is het vissen vanuit boten - dus ook bellyboten - uitdrukkelijk verboden. Alle gevangen vis moet worden teruggezet, alleen mag per visser maximaal 2 snoekbaarzen per dag worden meegenomen.
Verder hebben we afgesproken dat onze verenigingscontroleurs regelmatig gaan controleren.

Sportvisserij Nederland en ook de federaties hebben liever geen (nieuw) verenigingswater buiten de landelijke lijst meer, maar om ons visplezier te continueren konden we niet anders. Daarbij komt ook nog eens dat dit veroorzaakt is door personen (vast geen vissers) met bootjes die denken dat ze alles kunnen doen op de Waal en ongrijpbaar zijn.

In de Visplanner zal z.s.m. worden opgenomen dat dat uitsluitend leden van HSV De Put bevoegd zijn in dit stuk Waal te vissen.