Ook de jeugdwedstrijden gaan weer beginnen

Donderdag, 28 mei 2020

Beste jeugdleden (en ouders), Ondanks de Coronamaatregelen zijn er (gelukkig) toch mogelijkheden gekomen om op kleine schaal viswedstrijdjes te houden, maar uitsluitend voor eigen leden. Dit kan alleen onder bepaalde voorwaarden, op basis van het Protocol verantwoord vissen bij hengelsportverenigingen van Sportvisserij Nederland, versie 18 mei 2020. Wij gaan als vereniging laten zien dat we ons aan die regels gaan en kunnen houden. Het betekent wel dat alle voorschriften goed moeten worden nageleefd. Een aantal dingen moeten we op voorhand al regelen. Zo moeten we voor de wedstrijden vooraf toestemming vragen bij de gemeente West Betuwe, daar is inmiddels al contact mee geweest. Verder moeten we per wedstrijd een Coronaverantwoordelijke aanstellen voor het toezicht en handhaving. We moeten de regels vooraf publiceren (dat doen we hierna). Er mogen slechts een beperkt aantal deelnemers zijn, maximaal 30, en de afstand tussen de visstekken moet minimaal 10 meter zijn. Zoveel jeugdleden hebben we niet eens, dus ieder jeugdlid kan meevissen. Iedereen is wel verplicht zich vooraf aan te melden, omdat het aantal deelnemers moet worden doorgegeven aan de gemeente.

We hebben besloten ons oorspronkelijke wedstrijdrooster vanaf 1 juni 2020 weer op te pakken en ook de wedstrijden in juli 2020 door te laten gaan, mits alles volgens de regels zal kunnen blijven lopen. We weten immers niet of er meer ruimte komt of dat andere maatregelen zullen komen.

Dat betekent dat de eerste wedstrijd al zal plaatsvinden op vrijdag avond 5 juni as.!
De inschrijving kan per email op hsvdeput@ziggo.nl (maar via de jeugdgroepsapp mag ook) en sluit uiterlijk 4 juni 2020 om 12:00 uur.

Wij vissen als basis op grond van ons eigen Wedstrijdreglement, daarna volgen de aanvullende dan wel afwijkende regels o.g.v. het Protocol verantwoord vissen.

WEDSTRIJDREGLEMENT Jeugdvissen HSV De Put
•Iedere deelnemer moet 30 minuten voor aanvang wedstrijd aanwezig zijn.
•Bij het viswater wordt er geloot en er wordt uitsluitend gevist op de door de deelnemer gelote plaats. Ruilen is niet toegestaan!
•Er wordt gevist met één hengel. Tijdens de wedstrijd mag maximaal één extra hengel gereedliggen.
•De maximale hengellengte is 9,5 meter.
•Het vistuig voor het vaste stokvissen moet bestaan uit een vaste hengel zonder werpmolen, met dobber, tuig, lood en een haak.
•Om de gevangen vis te bewaren wordt een leefnet aanbevolen, maar een grote emmer is ook voldoende.
•Prijsbepalend is de totale lengte van de gevangen vissen. De deelnemer die de grootste lengte bij elkaar vist per wedstrijd wordt eerste voor deze wedstrijd. Het eindklassement voor de competitiewestrijden over 5 wedstrijden wordt bepaald door het totaal van alle lengtes van alle wedstrijden bij elkaar. Bij gelijke lengte telt het meeste aantal gevangen vis.
•Het vistuig voor het pickervissen moet bestaan uit een hengel met werpmolen, en voorzien van een tuig, haak en een voerkorf.
Bijna alle vissoorten tellen mee, uitgezonderd snoek, snoekbaars en paling. Dus ook ondermaatse vis telt mee: deze moet na vangst en meting direct worden teruggezet in het water!
•Aas en voer is naar keuze, echter het is niet toegestaan om te vissen met gewervelde dieren als levende vissen, amfibieën, reptielen, vogels of zoogdieren. Vissen met wormen en maden is toegestaan, echter niet met gekleurde maden. Bij overtreding wordt de deelnemer uitgesloten voor de verdere wedstrijd.
•Met voeren en vissen mag pas worden begonnen nadat het signaal “aanvang wedstrijd” wordt gegeven.
•Het eind van de wedstrijd wordt eveneens met een signaal aangegeven. De vis die voor het einde van de wedstrijd wordt aangeslagen telt nog mee, ongeacht de landingsduur.
•Na afloop van de wedstrijd moet iedere deelnemer blijven zitten op de visplek totdat er is gemeten.
•De deelnemers moeten tijdens de wedstrijd op de visplek blijven en niet gaan lopen.
•Hulp van een derde is toegestaan, tenzij de wedstrijdcommissie hiervoor toestemming heeft gegeven.

Aanvullende dan wel afwijkende regels i.v.m. het Protocol verantwoord vissen bij hengelsportverenigingen van Sportvisserij Nederland, versie 18 mei 2020

1,5 meter regel
We houden allemaal minimaal 1,5 meter afstand van elkaar Er wordt uitsluitend gevist vanaf de aangewezen visstekken. Deze worden vooraf uitgemeten en liggen minimaal 10 meter uit elkaar. Elke visstek wordt voorzien van een nummer. Tijdens blijft minimaal 1,5 meter afstand de regel. Als een jeugdlid geholpen moet worden om bijvoorbeeld een vis van de haak te halen, mag dit uitsluitend gebeuren door iemand uit hetzelfde gezin, bijvoorbeeld een ouder. Dus: geen anderen, ook geen opa’s, ooms etc.!

Loten
Loten gebeurt voorafgaande aan de wedstrijd op gepaste afstand. Er worden nummers gedaan in een ondoorzichtige lotingsbak. De namen worden van de deelnemers worden één voor één opgenoemd door de wedstrijdleiding en één andere persoon (dus wel steeds dezelfde) haalt vervolgens een nummer uit de lotingsbak dat wordt toegewezen aan de deelnemer.

Wedstrijdresultaten
Na afloop van de wedstrijd wordt de gevangen vis gemeten. Dit gebeurt als volgt. De wedstrijdleiding komt langs met maatplank en meet elke vis op, die daarna wordt teruggezet in het water. Iedereen houdt daarbij minimaal 1,5 meter afstand van de wedstrijdleiding

Verdere regels etc. over de organisatie van wedstrijden en waar we ons aan moeten houden kunnen nog volgen.