Bereikbaarheid viswater ivm dijkversterking

Maandag, 12 december 2022

Zoals wellicht bekend worden onze rivierdijken versterkt en verhoogd. In de periode 2023-2026 is het dijkvak Tiel-Waardenburg aan de beurt, over een totale lengte van ca 20 km. De bouwcombinatie Mekante Diek is al begonnen met voorbereidende werkzaamheden. Zo zijn bij de Put van Opijnen onlangs alle bomen en struiken langs de dijk weggehaald en ook onze visvlonders 13 t/m 27 hebben daarvan te lijden gehad. Een aantal zijn stuk en ook bijna alle loopplanken zijn weg. Deze vlonders zullen bij de komende dijkversterking helemaal moeten verdwijnen, dus reparatie gaan we niet meer doen. Maar geen nood: als de dijk klaar is worden alle vlonders weer teruggeplaatst.

Langs de Waaldijk bij Opijnen is een ander verhaal.
In het tweede kribvak vanaf de hoek bij het café Big Bread Waalzicht gaat Mekante Diek tijdelijk (= voor 3 jaar) een loswal aanleggen. Daar zal o.a. grond voor de dijkwerkzaamheden met schepen worden aangevoerd en vervolgens met vrachtauto’s naar de bestemmingen worden gebracht. Tijdens die werkzaamheden kan bij dat stuk van de dijk niet worden gevist. We gaan proberen te regelen dat we de komende tijd daar in de avonduren en weekenden wel terecht kunnen.
De werkzaamheden aan de dijken beginnen vanaf het voorjaar 2023, maar we werden op 8 december j.l. al verrast doordat er een linthekwerk langs de dijk werd geplaatst. Ook dit is i.v.m. de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de loswal, welke al vanaf vandaag -12 december 2022 - gaan beginnen. Immers, deze moet uiteraard klaar zijn in het voorjaar. Ook hier geldt: als er gewerkt wordt aan deze plaats is er om veiligheidsredenen geen toegang. Als er niet wordt gewerkt kan er gewoon worden gevist, er zullen voor ons afsluitbare doorgangen in het linthekwerk worden gemaakt.
Hoe de planning voor het werk aan de dijk verder zal zijn is op dit moment niet bekend. Maar er zal in de periode 2023-2026 een moment komen dat de dijk bij Opijnen (en/of bij de Put) tijdelijk niet toegankelijk zal zijn, want ook dat stuk dijk gaat versterkt en ca. 60-80 cm verhoogd worden.
De voortgang is voor iedereen te volgen in een app voor je telefoon: de “Bouwapp”, onderdeel Dijkversterking Tiel-Waardenburg.