Dijkversterking bij Opijnen, update

Zondag, 26 maart 2023

We hebben het allemaal kunnen merken: vissen in onze wateren de Put en de Waal bij Opijnen wordt steeds lastiger, dat was te verwachten. We wisten al dat er een loswal zou worden aangelegd aan de dijk, maar we hadden wel de toezegging dat als er niet gewerkt werd aan de dijk we toch konden gaan vissen. Maar inmiddels staat er een hekwerk langs de Waaldijk en ook borden met “verboden toegang”. Ook zijn er langs de dijk stenen gestort, zodat vissen daar nu vrijwel onmogelijk is.

Vorige week hebben we een gesprek gehad met de omgevingsmanager en een medewerker van Merkante Diek (de uitvoerder). We willen immers niet opnieuw verrast worden en wat staat ons nog meer te wachten.
We hebben meer duidelijkheid gekregen over de planning en wat er nog meer aankomt. De stenen langs de dijk liggen er omdat de aanvoer van grond en materialen niet op de dijk, maar onderaan vervoerd gaat worden. Langs de hele dijk vanaf de loswal tot aan Neerijnen wordt onderaan de dijk een noodweg aangelegd met rijplaten. Dus ook langs de Put!
Dit is om te voorkomen dat de weg op de dijk overbelast wordt door het zware verkeer en de omwonenden zo min mogen last te bezorgen.

Er is ons toegezegd dat wij kunnen blijven vissen als er niet gewerkt wordt. Dus met name ’s avonds en in de weekenden moet dat kunnen. De bordjes ‘verboden toegang voor onbevoegden’ geldt daarom niet voor leden van HSV De Put, want wij zijn (beperkt) wel bevoegd bij ons viswater. Dit zal nog met borden worden aangegeven.

Er komt langs de hele dijk eenzelfde hek als langs de Waaldijk nu, dus ook langs de Put. De toegang tot de Put zal bij het hek en bij het monument mogelijk blijven voor ons. Datzelfde geldt later ook voor de toegang naar de zomerdijk aan de Waaldijk. Het feitelijke werk aan de dijk bij Opijnen staat gepland in 2024.
Kortom, we kunnen onze wedstrijden in de Put gewoon vissen, maar feederen aan de Waaldijk zal niet kunnen. Waar we onze wedstrijden gaan houden komt binnenkort op deze website.