Noodlijdende vissen gered!

Zaterdag, 18 mei 2024

Donderdag werden we benaderd door ons jeugdlid Teun van de Wedden, hij had gezien dat in de Heesseltse Uiterwaarden bij Opijnen vissen naar zuurstof aan het happen waren. Ik ben met hem gaan kijken en inderdaad, er waren duidelijk veel vissen in nood. Een kuil in de uiterwaarden was door het lange hoge water van de laatste maanden nog steeds gevuld met water, maar dat werd wel steeds lager. Die plek is in de zomer normaal helemaal droog. Allemaal grote brasems en zelfs zeelt zaten daar opgesloten en de zuurstof raakte op. De volgende morgen ging ik weer kijken en toen dreven er al een paar dode vissen in het water. Actie was dus dringend nodig.

We hebben diverse personen gebeld, want zomaar redden kon niet direct, want in die uiterwaarden is het immers verboden te vissen. Staatsbosbeheer is de eigenaar en via de boa kregen we in ieder geval toestemming om de vissen er uit te halen. Frank Bosman van Hengelsport Federatie Midden Nederland heeft vervolgens enkele 'professionals' van de Stichting VKO van Sportvisserij Oost-Nederland voor ons kunnen regelen , en wij zouden voor de hulp zorgen. Ook konden we van de Vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Tieler- en Culemborger Waarden toegang krijgen om er met de auto te komen, want anders was het gewoon niet mogelijk. Tot slot nog vrijwilligers regelen en het viel niet mee om nog even op de vrijdagavond vóór het pinksterweekend hulp te vragen om de volgende ochtend te komen helpen. Maar dat is ons toch gelukt!

Zaterdagmorgen om 9:00 uur gingen we aan de slag met vrijwilligers van onze vereniging, jeugdleden, en zelfs ouders kwamen mee…!
Helaas bleken er nog meer vissen inmiddels al dood te zijn, maar gelukkig hebben we er veel kunnen redden. De vissen werden licht verdoofd en gevangen, vervolgens in draagbakken met water gedaan. Daarmee moest een eindje gelopen worden naar vers water richting de Waal. De vissen kwamen even bij en zwommen daarna de vrijheid weer tegemoet.

Het was een aardige klus, maar we zijn blij dat we het hebben kunnen doen. Overigens komt er weer een nieuwe golf hoog water aan, waardoor de uiterwaarden waarschijnlijk weer zullen onderlopen. Maar dat is pas over een paar dagen en dat zou voor deze vissen te laat zijn geweest.. Nu maar hopen dat het na deze hoogwatergolf niet weer gebeurd!
Iederen bedankt voor de hup, de foto’s zeggen genoeg… (op onze Facebook pagina staan nog meer foto's)