Controle visdocumenten, helaas is het nodig...

Maandag, 19 mei 2014

Het mooie weer heeft er voor gezorgd dat er weer volop wordt gevist. Deze week gaan we ook onze Put weer "visklaar" maken. Maar er wordt al gevist in de Put. Helaas niet alleen door leden, maar ook door vissers die er niets te zoeken hebben. Al een paar keer hebben we vissers moeten wegsturen omdat ze geen vergunning hadden (dus geen lid zijn). We hebben zelfs gezien dat er 's nacht is gevist en ook dat er vissen zijn meegenomen voor consumptie. Dat willen we niet, dat is niet toegestaan in de Put. Lees de jaarvergunning er maar op na. Zie je zelf onregelmatigheden, neem dan contact op met onze controleurs!

Controleurs van een hengelsportvereniging of -federatie zijn vrijwilligers die namens een hengelsportvereniging of namens een hengelsportfederatie controleren. Het gebied waar een verenigingscontroleur mag controleren is dan ook beperkt tot het eigen verenigingswater en het gebied waar een federatiecontroleur mag controleren is beperkt tot de wateren waar de federatie visrechten heeft, tenzij in overleg met andere visrechthebbenden is afgesproken dat de controleur ook op het water van die andere visrechthebbenden mag controleren.

Controleurs van onze vereniging zijn Martin vd Markt, Tanja vd Markt en Peter de Haan.

De controleurs zijn "gewoon" burger dus zij hebben geen opsporingsbevoegdheid. Wel mogen zij iemand vragen stellen en de gegevens van de sportvisser noteren. Daarnaast mogen zij bij het constateren van een overtreding als vertegenwoordiger van de vereniging of federatie de visdocumenten innemen. De VISpas (bewijs van lidmaatschap van de uitgevende vereniging) en de lijst(en) van wateren blijven namelijk eigendom van de vereniging die deze documenten heeft uitgereikt. Dit is ook vermeld (pagina 4) in de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren. Ook onze jaarvergunning mag door onze eigen controleur worden ingenomen bij geconstateerde onregelmatigheden.

Het bestuur besluit daarna of er een sanctie wordt getroffen tegen dit lid en of deze zijn vispapieren terugkrijgt of niet.